Powoli rośnie popyt na kursy profesjonalnego przemawiania
Szkoły mówców
Umiejętności wypowiadania się i przekazywania myśli najlepiej zacząć się
uczyć u profesjonalistów. A potem cierpliwie ćwiczyć zgodnie z ich
radami
Jak wśród wielu szkół oraz agencji ,
które oferują szkolenia w zakresie
wizerunku, rozpoznać te, które są w stanie nam rzeczywiście pomóc ?
Po pierwsze, jeśli firma obiecuje,
że w ciągu 12 godzin nauczy nas
przemawiania, to znaczy, że nie nauczy nas niczego.
- Aby wyćwiczyć właściwą wymowę, potrzeba od trzech miesięcy
do roku - twierdzi trener i logopeda medialny Joanna Luboń. - Mowa jest procesem
zautomatyzowanym i żeby coś poprawić, trzeba wpisać w poświadomość nowe zachowania :
wielokrotnie powtarzać i trenować od 15 do 30 minut dziennie, jeśli wada jest
usuwalna.
Po drugie ,
powinniśmy zwrócić uwagę na zakres szkolenia. Nie oczekujmy cudu po kilku
różnych zajęciach w ciągu dnia. Pozwala to zaledwie rozpoznać, a nie rozwiązać
problem.
Po trzecie, nawet najlepsz y program szkolenia nie obroni się, gdy nie będzie za nim stała doświadczona
kadra trenerów. Warto więc zapytać o wykładowców i sprawdzić ich pozycję na
rynku.
Po czwarte, solidna
szkoła lub agencja PR powinna przedstawić na życzenie potencjalnego klienta
referencje osób lub firm, które już brały udział w jej
szkoleniach.
Szkolenia są skrojone na miarę
potrzeb klienta
Przedstawiamy wy brane szkoły, które w swoich programach uwzględniają naukę z zakresu sztuki
przemawiania. (Zestawienie pomija typowe kursy wystąpień przed kamerą).
Szkoła Macieja Orłosia
Studio BMJ
Studio BMJ
(www.studio-bmj.pl)
oferuje kilka szkoleń zapoznających z tajnikami
sztuki mówienia. Na przykład " Szkolenie autoprezentacyjne,
czyli budowanie i wykorzystywanie wizerunku w kontaktach
biznesowych" przygotowuje do
występowania publicznego.
Przykładowe ceny
kursów: za dwudniowe szkolenie dla 6-8 osób w ośrodku koło Warszawy - 3 tys.
złotych za
osobę; szkolenia
medialne (jeden dzień w studiu TV w
Warszawie) dla 8-10 osób - ok. 20 tys. złotych plus VAT. Każdy uczestnik otrzymuje
materiały z zajęć: CD-ROM lub kasetę wideo ze swoim wystąpieniem i diagnozę
indywidualną, czyli ocenę jego
możliwości
autoprezentacji na forum publicznym, opinię
logopedy oraz sugestie działań
służących dalszemu samodoskonaleniu.
- Uczestnicy uczą
się patrzeć na siebie oczami innych ludzi. Oceniają wrażenie, jakie wywierają na
nich - mówi Bogdan Szcześniak, aktor, reżyser i współwłaściciel Studia BMJ. -
Uczymy konstrukcji wystąpienia,
sposobów radzenia sobie z tremą, aktywowania widowni.
Pomagamy klientowi ocenić i wybrać najlepszy styl,
optymalnie łączący jego osobowość z rolą, w jakiej występuje.
Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "Logos"
w Kretominie k.
Koszalina (http://logos.pomorze.pl) proponuje m.in. kurs "Jak być przekonującym mówcą ". Władysław
Pitak, logopeda medialny i szef Logosu, mówi, że rozwijanie umiejętności skutecznej autoprezentacji i prowadzenia
rozmów oraz dyskusji to nie moda, ale konieczność.
Przez 16 godzin w ciągu dwóch dni uczestnicy poznają własne metody radzenia
sobie z presją, ćwiczą wystąpienia publiczne, w tym środki werbalne i mowę ciała. Szkolenie kosztuje 690 zł, składa się z wykładów, testów,
psychodramy, pracy z mikrofonem i kamerą.
(podkreśl.-LOGOS)
Sukces zapewnia dobra kadra i wysiłek ćwiczącego
Z bogatej listy otwartych kursów w Centrum Szkolenia Polskiego Radia w
Warszawie ( www.radio.com.pl/cspr) na uwagę zasługuje "Sztuka wystąpień
publicznych". Specjaliśći z centrum obiecują, że spróbują nauczyć, jak mówić ciekawie. W ramach
zajęć są m.in. kursy: retoryki praktycznej, umiejętności negocjowania
i komunikowania
się, wykorzystywania zasad interpretacji i pozbywania się tremy. Na dwudniowe szkolenie (14
godzin) trzeba wyłożyć 950 złotych.
Inną propzycją jest "Kultura języka polskiego", składająca się z wykładów
i ćwiczeń wymowy
( zasady prawidłowego akcentowania i wymowy polskiej, prace
nad artykulacją) oraz poprawnej
polszczyzny. Szkolenie trwa dwa dni po 6 godzin i
kosztuje 500 złotych.
Dobrą opinię mają też zajęcia prowadzone przez szkoły: Alert Media Communications
Alert Media Communications (www.alertrmedia.pl), On Board (www.onboard.pl), Joker PR Kompania Komunikacyjna (www.jokerpr.pl) oraz trenerkę Laurę Klos
Sokol (lsokol@it.com.pl).
Jeśli ktoś chce poznać tajniki udanych wystąpień na indywidualnych lekcjach,
zostanie mu stworzona taka możliwość. Jednodniowe korepetycje u wybranego specjalisty,
często o znanym nazwisku, to w Warszawie wydatek 2-5 tys. złotych.
Oczywiście taka
lekcja to zaledwie wstęp do sztuki
pięknego mówienia.
Hanna Bałon: S zkoły mówców, w: Profit nr 4/2003 kwiecień, s.113.
Pobrano dnia 20.04.2003.
|